Aproximació imprescindible

La quarta paret, Sorj Chalandon. Traducció de Josep Alemany. Edicions de 1984, 2015. Pàgines: 297.

laquartaparetA ulls de l’Occident que aprèn del món a través de la pantalla –sigui quina sigui la mida del giny-, hi ha situacions a l’Orient que ho són tot tret de comprensibles. La del Líban, el país de la ribera mediterrània que va ser considerat la Suïssa de l’Orient Mitjà, és paradigmàtica: la confluència de factors de mena diferent van transformar la pàtria de nacions diferents en un polvorí en què la música quotidiana la posen les armes i els plors.

A l’hora de immergir-se en l’assaig d’una explicació d’aquest conflicte –o potser en l’exposició del resultat d’una mirada acurada i reposada-, el periodista, corresponsal de guerra, autor de novel·les i membre de l’equip de la revista satírica Le Canard enchaîné Sorj Chalandon fa un salt valent i compromès.

La quarta paret és una novel·la en què es percep la humanitat de l’autor com a narrador, la dels personatges que crea i la de les idees que són subjacents en tot allò que s’explica.

El títol fa referència a la paret inexistent del teatre, la que tanca l’escenari i la que sempre ha de ser absent si es vol que l’espectacle tingui -sigui- públic. Tibant del fil, no hi ha cap obstacle a l’hora de pensar que aquesta quarta paret és el públic, que tanca l’escenari si assumeix, si entén, si combrega, si comparteix allò que es representa, allò que s’explica.

Aquesta La quarta paret no té sentit sense la comprensió de qui la llegeix: no és un títol per al divertiment, és un títol que busca el cos a cos i que repta a la densitat intel·lectual i emocional a l’hora de interrogar els personatges i demanar-los els perquès de la seva conducta.

La-quarta-paretLa capacitat de transmetre idees, el tremp narratiu, la serenitat del discurs, l’èxit a l’hora d’evitar prendre partit per alguna de les idees petites i a la d’acostar-se sense reserves a la multiculturalitat ben entesa i ben viscuda i la tendresa que sobrevola tot el text són els fonaments en què s’aixequen les tres parets que fan que La quarta paret de Sorj Chalandon sigui una chef d’œuvre imprescindible.

Article publicat al suplement Cultura d’El Punt Avui el 21 de febrer del 2016: elpuntavui/La quarta paret

Escriu quelcom, si vols...

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s