Una Amèrica enyorada

11.22.63, Stephen King. Hodder & Stoughton, 2012. Pàgines: 734.

L’obra literària d’Stephen King es pot considerar un gènere. L’autor, amb una manera de fer personal que va arribar a ser el seu segell distintiu, es va situar en aquell punt en què suscitava admiració incondicional propera a la submissió o rebuig aferrissat a tocar del menyspreu.

La seva capacitat inqüestionable de construir trames amb un gran poder d’atracció la tacava en algunes de les seves novel·les amb resolucions properes als mecanismes del deus ex machina que generen una certa sensació de frau si no s’introdueixen amb cura.

Tot i això, la seva prolixitat, la seva dedicació constant a l’exercici de l’escriptura i l’aportació beneficiosa de la maduresa de l’autor a la seva obra –11.22.63 està dedicada a la seva néta Zelda– han dut les novel·les de King a una dimensió literària en què les seves propostes han guanyat en universalitat, en densitat, en matisos i, indubtablement, en vàlua i qualitat.

L’element fantàstic que King ha fet servir el ple d’ocasions és present en títols relativament recents com ara a Duma Key i a aquesta 11.22.63, en què especula sobre què hauria estat d’una Amèrica –els Estats Units, de fet– en què John Fitzgerald Kennedy no hagués mort d’un impacte de bala al cap a la ciutat de Dallas.

King no perd gaire temps a establir el mecanisme que permet que el protagonista, el professor de Literatura Jake Epping, es desplaci en el temps: uns esglaons invisibles que hi ha en el magatzem d’un restaurant mòbil permeten accedir al 9 de setembre del 1958.

Les possibilitats que ofereix el poder viure en el passat amb el coneixement dels fets que conformen el futur són una temptació a què Epping no es resisteix: les ganes de resoldre situacions injustes i la sensació que evitar l’assassinat de Kennedy pot obrir les portes a uns Estats Units que, per exemple, s’estalvien la sagnia de la guerra del Vietnam fan que el protagonista es capbussi en una Amèrica que no va conèixer ni de petit.

La trama avança amb fluïdesa i tot el que hi inclou King obeeix a una lògica narrativa sòlida que captiva el lector i que el posa en contacte amb tot allò que l’autor suggereix o explicita.

11.22.63 és, a més d’una bona eina d’entreteniment, una reeixida reflexió sobre una Amèrica innocent en què els aliments no deixaven un regust artificial, en què deixar cotxes i cases oberts no era un signe d’imprudència, en què hi havia una certa innocència general que, en la novel·la, apareix tenyida amb els colors de la melangia.

King és honest i no deixa d’assenyalar què hi havia de dolent en aquella Amèrica –és especialment bel·ligerant quan fa referència al racisme i a les mostres quotidianes de la segregació racial–, però no amaga la seva admiració per una època en què, a parer seu, encara es podia gaudir de les coses bones de la vida sense les pors que s’han accentuat fins a la paranoia després de l’11-S. La delectança amb què parla dels cotxes d’aquella època –pren un Ford Sunliner com a cotxe fetitxe– i la naturalitat no criminalitzada amb què fuma un dels personatges destacats en són un bon exemple.

Hi ha més coses, en aquesta 11.22.63, perquè King aconsegueix introduir, sense imposar-la, una reflexió sobre el valor del passat i la seva relació amb el present i el futur, sobre la impossibilitat de canviar-lo i sobre la necessitat de conviure amb els fets que han succeït siguin quines siguin les seves causes i els seus efectes.

La suma de tots aquests elements atorga pes específic a aquesta llarga novel·la que, malgrat les aparences, no té voluntat de best-seller. Sense que comporti cap demèrit cap a aquest gènere narratiu, 11.22.63 és alguna cosa més: és una novel·la contemporània que avalua el present des del passat i que no defuig els grans temes clàssics de la literatura universal.

Advertisements

Escriu quelcom, si vols...

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s