Més Plagumà

(Comentari publicat al suplement Cultura de l’AVUI el 5 de desembre del 2002)

Els assassins eren més d’un,Teresa Juvé Edicions Proa, 2002. Pàgines: 172.

Juguesca mortal, Teresa Juvé Edicions Proa, 2002. Pàgines: 168.

El portaveu Plagumà, el personatge literari que Teresa Juvé ha creat amb la intenció d’inserir les maneres d’un detectiu privat contemporani en la Catalunya governada per Felip II, al segle XVI, ha viscut aventures noves, que han estat recollides en les novel·les Els assassins eren més d’un i Juguesca mortal.

Aquests textos mantenen les característiques fundacionals del personatge, un solter ni gaire jove ni gaire vell que té un càrrec de consideració i que, a causa de la posició social i de la capacitat deductiva que l’enalteix, du a terme investigacions sobre afers de relleu que cal resoldre amb investigacions que no aixequin pols. Com en d’altres casos literaris, el protagonista conviu amb un personatge que el complementa en erigir-se com una mena d’ alter ego. Si en Sherlock Holmes té en Watson, en Plagumà té el jutge Joanola.

En el cas d’Els assassins eren més d’un, el detonant de l’acció és la mort d’un veguer de Vilafranca de Conflent. El fet, que d’entrada es pensa accidental, provoca sospites en el virrei, que creu que els protestants hugonots francesos hi poden tenir a veure. És per això que el portaveu Plagumà es desplaça a la zona en què hi ha la frontera que separa Catalunya de la Catalunya Nord.

A Juguesca mortal, la intervenció d’en Plagumà es fa necessària després que es troba un home apunyalat en un cambril dedicat a la Verge. La mort i la desaparició d’una joia de molt de valor semblen indestriables en el nucli d’un crim que esdevé més complex a mesura que se l’investiga.

Amb aquestes obres, Juvé, nascuda a Madrid el 1921 i llicenciada en fil·lologia hispànica i gàl·lica el 1948, insisteix en el camí emprès en el moment que va decidir treballar en textos de caràcter històric per ressaltar la intemporalitat de la condició humana.

Amb anterioritat, la vídua de Josep Pallach –traspassat el 1977– havia fet servir aquest recurs a El último guerrero (1986), la seva primera novel·la publicada, que situa a l’època de la romanització en els territoris que esdevindrien Catalunya. L’acció de la seva segona novel·la transcorre a Empúries 150 anys després.

En seguir aquest camí expressiu, Juvé va trencar en certa manera amb els seus orígens literaris, en què havia apostat per textos més personals: va narrar l’experiència viscuda en el camp de concentració de dones durant la Guerra Civil –l’autora es va exiliar a França, amb els pares, el 1939 i no va tornar a Barcelona fins al 1970–; va idear la història –al·legòrica– d’un home que s’obssesiona fins a la bogeria amb la idea d’exiliar- se a Mèxic; i va elaborar una novel·la curta en què especulava sobre els efectes de les radiacions atòmiques.

En els textos en què Plagumà és el protagonista, l’autora juga la carta que va fer popular l’obra d’Agatha Christie. Com bé assenyalava J.M. Hernández Ripoll en les pàgines d’aquest suplement a l’hora de comentar La ‘Commedia dell’Arte’ sota sospita i Un crim a l’Armada Invencible, Juvé “agafa el lector de bracet i l’enreda en una teranyina lògica que acaba en un final enganyós. Un cop aquí, quan es fa evident que les peces no encaixen, l’autora dóna un rapidíssim cop d’efecte, un tomb radical amb què destapa tot el pastís […]. És la manera ideal per mantenir el suspens fins gairebé l’última paraula”.

Aquesta descripció era correcta en parlar d’aquelles obres protagonitzades pel portaveu Plagumà i ho és a l’hora de parlar d’Els assassins eren més d’un i de Juguesca mortal.

Advertisements

Escriu quelcom, si vols...

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s